Recensie: In vrije val - Cil Haesendonck

In 2011 debuteerde de Leuvense auteur Cil Haesendonck met haar roman 'Nachten met Tito's kleinzoon'. In oktober verscheen haar tweede roman 'In vrije val', een roman over de financiële crisis.

Cil Haesendonck heeft zelf jarenlange ervaring in de banksector en schreef vanuit deze ervaring haar nieuwste roman.
In 2011 en 2012 raasden financiële stormen over Europa en de wereld. In New York werd een protestactie gehouden door Occupy Wall Street en overheidsobligaties van Club Med-landen daalden in waarde en wisselden af met vastgoedzeepbellen en beursschandalen.

Over dit alles gaat het verhaal dat zich afspeelt in het crisisjaar 2011 bij de bank Finassur in New York, waarvan de  hoofdzetel gelegen is in Brussel. Finassur is gelegen in het hartje van Manhattan en marktspeler in het wereldwijd verzekeren van financiële producten.
Het filiaal wordt geleid door Topman Vicenze Di Cipriani, ook 'De Chip' genoemd. Zijn bijnaam had hij te danken aan toen hij enkele jaren geleden de herverpakte hypotheekkredieten in Finassur had geïntroduceerd. Ook de exotische obligaties uit Griekenland, Spanje en andere Club Med landen die een hoog rendement opbrachten had hij als eerste in het bedrijf gebracht.

Risk Manager Mauro werkt in de hoofdzetel in Brussel en moet één keer per maand voor een week naar Finassur voor een maandelijkse check up met Di Cipriani. Het positieve van zijn bezoek aan New York is dat hij dan Sally terugziet. Sally werkt bij Finassur en heeft een relatie met Mauro. Vicenze en Mauro laten zich meeslepen in een roes van weelde en rijkdom.

Wanneer hij aankomt in het filiaal in New York is de sfeer uiterst gespannen.  Finassur, die in lucratieve rommelkredieten investeert, lijdt plots een monsterverlies van maar liefst vijf miljard dollar. Mauro wordt van fraude beschuldigd. Hij is niet alleen die getroffen wordt, ook Sally is haar job kwijt en het appartement  dat ze samen met Mauro gekocht heeft wordt aangeslagen door de bank. Mauro staat op het punt om zijn werk, zijn vrienden en Sally te verliezen en is hulpeloos..

“Economen hebben de fictie gecreëerd dat de financiële markten worden geregeerd door superrationele individu's die los van emoties op elk moment van de dag opbrengsten maximeren. Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Het is een wereld vol emoties, de meest tegengestelde emoties. Emoties liggen aan de basis van deze financiële crisis", schrijft econoom Paul De Grauwe in zijn voorwoord.

Cil Haesendonck heeft er voor gekozen om het verhaal te vertellen uit het standpunt van twee vertellers. Eén van de vertellers is onbekend en mysterieus en vertelt over hetgeen ze ziet. Het verhaal zelf wordt verteld door junior auditor Leo. Leo en Mauro hebben een goede band met elkaar. Hij werkt voor dezelfde bank als Mauro en geeft commentaar op hetgeen zich afspeelt.

'Vrije val' is een roman die de lezer doet begrijpen in duidelijke taal hoe de financiële crisis tot stand gekomen is. De auteur is erin geslaagd om een toch moeilijk onderwerp te verwerken in een pakkende roman. Cil geeft de financiële crisis op een heel verstaanbare manier weer. Het is een hoopvol boek dat ons doet geloven dat er meer in het leven is dan geld alleen.

Cil Haesendonck signeert op de boekenbeurs op volgende dagen :
za 3 nov., zo 4 nov., vrij 9 nov., zo 11 nov.  telkens van 14.00 tot 17.00 aan stand 414 van uitgeverij De Vries-Brouwers.

Johan Van Overtveldt interviewt Cil Haesendonck op de Boekenbeurs over haar boek ‘In vrije val’ op zaterdag 10 november om 15.00 in de gele zaal.