Wat staat er op het programma van het MOOOV Filmfestival op 1 mei in Siniscoop?


Tanna op 1 mei om 11.00u  

 

Voor de film TANNA verplaatsen we ons naar de exotische Zuid-Pacific, waar de jonge Wawa verliefd wordt op Dain. Zij zijn beiden lid van één van de laatste traditionele stammen van het eiland. Wanneer er een strijd losbarst met een andere stam, wordt Wawa, als deel van de vredesonderhandeling, uitgehuwelijkt aan één van hen. Hoewel het uithuwelijken deel van de traditie is en de volkeren een huwelijk uit liefde niet kennen, weigeren Wawa en Dain zich bij hun lot neer te leggen…

 

Met een haast ongekende puurheid, midden de ongerepte natuur, gaan twee jongeren uit liefde voor mekaar de strijd aan met traditie. Tot dusver niks nieuws zal je denken, was het niet dat TANNA niet alleen gebaseerd is op ware feiten, overtuigend sterk gespeeld wordt door de bewoners van het dorpje Yakel – allemaal first-timers – én we nog nooit een film te zien kregen uit die regio.

 

Op de achtergrond domineert een dreigende vulkaan niet alleen het landschap maar ook het geloof en het leven van de mensen. Laat je overdonderen!


Fatima op 1 mei om 14.30 u

 

Fatima, een Algerijnse vrouw, vestigde zich jaren geleden samen met haar man in Lyon. Intussen bereikte ze de middelbare leeftijd en is gescheiden. Ze knoopt de touwtjes aan elkaar als poetsvrouw bij bedrijven en particulieren. Samen met haar twee dochters bewoont ze een klein appartement. De oudste dochter Nesrine werpt zich helemaal in haar medische studies. De jongste Souad, 15, is volop aan het puberen en rebelleert tegen haar moeder die het Frans onmachtig is. Fatima voelt zich vervreemd van haar dochters en begint lessen Frans te volgen.

 

De film is gebaseerd op de autobiografische boeken van Fatima Elayoubi en haar rol wordt vertolkt door een niet-professionele acteur, zelf poetshulp.

FATIMA is een eenvoudig verhaal, heel ingetogen verteld. Niet dikwijls krijgen we inkijk in het leven van moeders van allochtonen, waarin de conflicten met de kinderen een belangrijke rol spelen. Philippe Faucon is niet de regisseur van grote emoties en straffe beelden, maar misschien heeft zijn aanpak hier wel een grotere impact, omdat hij zo dicht bij het echte leven van die migrantenmoeders staat.

 

Een mooie en gevoelige film over wat er kan schuilgaan achter een gesluierde Algerijnse poetsvrouw in Frankrijk.


Ixcanul op 1 mei om 17.00u

 

Guatemala. María is een 17-jarig Kaqchikel-Mayameisje. Met haar ouders woont ze op een koffieplantage in de schaduw van de vulkaan Pacaya. Tegen haar zin in hebben haar ouders een huwelijk gearrangeerd met Ignacio, een plantageopzichter.

 

Maar María droomt van een leven aan de andere kant van de smeulende vulkaan. Bovendien brandt haar hart voor een ander: ze heeft een oogje voor Pepe, een leeftijdgenoot. Die wil naar de Verenigde Staten emigreren en zij laat hem beloven haar mee te nemen. Maar op een dag blijkt hij vertrokken en ontdekt ze dat ze zwanger is. María zal op een harde manier kennismaken met de moderne wereld...

 

De film is gebaseerd op ware feiten. Zonder zich te bezondigen aan mooifilmerij, in een rijke visuele stijl, brengt Jayro Bustamante een betoverende film niet zozeer over, dan wel vanuit de Mayagemeenschap. De film is bijna volledig in het Kaqchikel gesproken, één van de vele Mayatalen. María zelf en haar ouders en de meeste Kaqchikel kennen geen Spaans, wat aanleiding geeft tot misbruik en marginalisering.

 

IXCANUL ontving op de voorlaatste editie van het filmfestival van Berlijn (2015) de prestigieuze Alfred Bauerprijs voor films die nieuwe perspectieven openen. Op het laatste filmfestival van Gent won IXCANUL de hoofdprijs.


Masaan op 1 mei om 20.00u

 

Verschillende levens kruisen elkaar in Varanasi, India’s heilige stad aan de oevers van de Ganges. De studente Devi beleeft haar eerste seksuele ervaring met haar vriendje in een smoezelige hotelkamer, als plots de politie binnenstormt en de naakte minnaars filmt.

 

De corrupte politieofficier beschuldigt hen van immoreel gedrag en dreigt de filmbeelden te openbaren als Devi’s vader Vidyadhar hem geen hoge dwangsom betaalt. De man, een voormalige professor Sanskriet, weet niet hoe hij dat geld bijeen kan krijgen.

 

Intussen, in dezelfde stad, waagt de veelbelovende maar arme student Deepak het om via facebook contact te maken met Shalu, een meisje van een hogere sociale kaste. De twee worden verliefd, maar Deepak verbergt zijn lagere afkomst. Hij is een Dom, zijn vader verbrandt lijken en behoort tot de laagste kaste, zij is een Gupta, ettelijke rangen hoger dan hem.

 

Regisseur Neeraj Ghaywan was assistent van de ons welbekende Anurag Kashyap in de “Gangs of Wasseypur”. Hij is erin geslaagd om in dit klassieke melodrama een visueel aantrekkelijk beeld te tonen van de eeuwenoude stad Varanasi, symbool voor India’s heersende tradities. Een conservatief bolwerk, waarin nu langzamerhand barsten zichtbaar worden.

 

Meer info en tickets op www.siniscoop.be