DVD Recensie: Transformers Prime - Seizoen 2 - Vol. 1

Transformers Prime is een uitstekende animatiereeks die debuteerde in 2010 en drie seizoenen plus een lange tekenfilm telt.

De verhalen zijn stevig genesteld in het Transformersuniversum omdat ze zich nauw houden aan de ‘Binder of Revelation’, een 400 pagina tellende ‘bijbel’ rond deze franchise die werd samengesteld door Hasbro, het speelgoedbedrijf dat eigenaar is van de hele lijn. In tegenstelling tot de eerste films, volgt Transformers Prime niet vooral de lotgevallen van een jongeman en zijn auto(‘s), maar wordt er veel meer aandacht besteed aan de cultuur van de robots en hun vriendschap met een groter groepje (jeugdige) mensen.

De baanbrekende animatie werd ontwikkeld door Digitalscape Company Limited, een Japans bedrijf dat beroemd is geworden met tot de verbeelding sprekende titels als Soulcalibur III, Ninja Gaiden en Dead or Alive Paradise. Samen met Polygon Pictures ontwikkelde het een fantastische combinatie van 2D-animatie en CGI, waardoor de stijl van de films zeer sterk benaderd wordt.

Omdat het gewoonlijk een tweetal jaar duurt voor een animatieserie als Transformers Prime kan geproduceerd worden en het animatieteam maar tien maanden had om de reeks klaar te stomen, werden er vijf afleveringen per keer afgeleverd. Dat legde Hasbro overigens geen windeieren, want gedurende de drie jaargangen werd de serie maar liefst zeventien keer genomineerd voor belangrijke animatieprijzen. Negen keer daarvan schoot Transformers Prime ook de hoofdvogel af.

De serie bestreek drie seizoenen en werd onlangs afgesloten met een tv-film. Dat komt omdat er een sterke relatie is tussen de animatiereeks en de vierde ‘live-action’ film van Michael Bay, Transformers: Age of Extinction, die nu in de zalen draait. Na die prent volgt er immers een nieuwe animatiereeks rond de Transformers.

Het team achter Transformers Prime bestaat louter uit bekende namen: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Duane Capizzi en Jeff Kline. Orci schreef onder andere voor Hercules: The Legendary Journeys, Xena: Warrior Princess, Alias, Fringe en Hawaii Five-0 en was zelfs de bedenker van sommige van die reeksen. Momenteel houdt hij zich onder andere bezig met Sleepy Hollow.

Zijn filmverwezenlijkingen zijn zo mogelijk nog indrukwekkender, met titels als The Island, The Legend of Zorro, Mission: Impossible III, Transformers, Watchmen, Star Trek, Star Trek Into Darkness en The Amazing Spider-Man-prenten op zijn conto. Sinds het begin van zijn carrière werkt hij voor de meeste van die series en films samen met Alex Kurtzman, waardoor dat duo stilaan legendarisch aan het worden is in Hollywood. Zowel Duane Capizzi als Jeff Kline zijn dan weer veteranen van uitstekende tekenfilmreeksen en animatiefilms, waaronder Superman: Doomsday, Jackie Chan Adventures, Men in Black: The Series en G.I. Joe Renegades. Niet verwonderlijk, dus, dat dit vierkoppig ‘dreamteam’ er is in geslaagd om een immens populaire reeks als Transformers Prime te creëren en om de verhaallijnen erg spannend en consistent te houden!

Ook de ‘voice actors’ die de stemmen van de verschillende personages verzorgen zijn overigens niet van de minsten. Zo was Peter Cullen (Ghostbusters, Rambo, The Predator, G.I. Joe) al verantwoordelijk voor de stem van Optimus Prime toen de Transformers tussen 1984 en 1987 een eerste tekenfilmreeks hadden en was Jeffrey Combs (Re-Animator) nog een vast bemanningslid in Star: Trek Deep Space Nine en Star Trek: Enterprise.

Ook Frank Weller is trouwens een oudgediende van de Transformersfranchise, want buiten de tientallen animatiereeksen waar hij al zijn stem aan verleende, was hij al Megatron in de oorspronkelijke tekenfilmserie. Letterlijk elke stemacteur die een hoofdpersonage in Transformers Prime voor zijn of haar rekening neemt, heeft er al honderden tekenfilmepisodes uit hopen verschillende reeksen opzitten.

We hebben hier dus te maken met ‘the best of the best’, aangevuld met gastrollen van sterren als Adam Baldwin (Full Metal Jacket, Independence Day, Starquest, Firefly, Serenity, Chuck), Clancy Brown (Highlander, The Shawshank Redemption, ER, Sleepy Hollow), Robert Forster (Jackie Brown, Mulholland Drive, Heroes, Breaking Bad), John Noble (The Lord of the Rings: The Two Towers, Running Scared, Fringe, Sleepy Hollow), George Takei (Star Trek, Oblivion, The Big Bang Theory, Heroes), Tony Todd (Colors, The Crow, Final Destination 5, Stargate SG-1) en zelfs Michael Ironside (V, Total Recall, Starship Troopers, ER).

Tenslotte is er nog de fantastische muziek van Robert Lydecker (Terra Nova, The Expandables 2, Fast Five, Hawaii Five-0) en Brian Tyler (The Expandables, Fast Five, Thor: The Dark World, Iron Man 3), die geweldig bijdraagt tot de sfeer van deze serie. Niet te missen!

Het verhaal

In de laatste afleveringen van het eerste seizoen van Transformers Prime zagen we hoe Unicron, een oud en kwaadaardig wezen, na een slaap van vele millennia in het cetnrum van de aarde ontwaakte.

Die gebeurtenis veroorzaakte een kettingreactie van natuurrampen die de hele wereld teisterden. Uiteindelijk werd Unicron verslagen nadat de goedaardige Autobots onder leiding van Optimus Prime een kortstondig bondgenootschap wisten te vormen met Megatron, de leider van de op verovering beluste Decepticons.

De gevolgen zijn echter desastreus: na het gebruik van de Matrix van Leiderschap om Unicron onschadelijk te maken is Optimus Prime zijn geheugen als Prime kwijt. In het verleden droeg de huidige leider van de Autobots immers de naam ‘Orion Pax’. In die tijd was hij een simpele archivist en onderzoeker die over de geschiedenis van Cybertron moest waken.

Vanzelfsprekend duurt het niet lang voor Megatron misbruik maakt van de situatie en Orion Pax ervan weet te overtuigen dat de Decepticons goed en de Autobots kwaadaardig zijn. In het verleden hadden hij en Orion Pax een broederlijke band, maar in werkelijkheid wil Megatron de voormalige Optimus Prime gebruiken om een aantal oude relikwieën te in handen te krijgen die de eigenaar enorm veel macht kunnen opleveren.

Ondertussen probeert de (menselijke) organisatie MECH Transformertechnologie te gebruiken om haar eigen – niet al te koosjere – doelen te verwezenlijken en dreigen schermutselingen tussen Transformers die zich hebben afgescheiden van hun eigen groep het bestaan van de robots aan iedereen ter wereld te onthullen…

De Autobots waar de hele reeks om draait vormen samen ‘Team Prime’. De verhaallijn van de reeks begint ongeveer drie jaar na de laatste confrontatie met de Decepticons. De goedeTransformers hebben een uitvalsbasis gekregen van de Amerikaanse regering: een omgebouwde raketsilo in de staat Nevada. Hun contactpersoon is geheimagent William Fowler, maar toch hebben de Autobots de beste band met drie kinderen – Jack Darby, Miko Nakadai en Raf Esquivel – die ze weten te redden nadat de Decepticons weer opduiken.

Dit tweede seizoen volgt onmiddellijk op de gebeurtenissen van de laatste drie afleveringen waarmee de vorige jaargang afsluit en toont daarmee nogmaals aan dat de reeks niet enkel bedoeld is voor kinderen, maar ook heel wat aantrekkingskracht heeft voor volwassenen.

In tegenstelling tot de vorige tv-serie rond deze robots, Transformers: Animated, is de toon dan ook een stuk volwassener en zijn de verhaallijnen ietwat donkerder en serieuzer dan de komische plots uit die voorgaande incarnatie van de Transformers.

Afleveringen

1.     Orion Pax, Part 1

2.    Orion Pax, Part 2