Boekrecensie: Zij zijn God niet - Roger Vanhoeck

Bij uitgeverij Abimo verscheen het drieëntwintigste boek van jeugdauteur Roger Vanhoeck met als titel ‘Zij zijn God niet’.

‘Zij zijn God niet’ is het verhaal van de tweelingzusjes Liesl en Gretl.

Het verhaal begint met een proloog. Hier kan je lezen dat Liesl getrouwd is met haar jeugdvriend Karl. Nu is ze een oude dame en heeft een panische angst voor treinen. Dit doet haar terugdenken aan de dag dat ze op transport gezet is naar een concentratiekamp. Liesl wordt door de deurbel uit haar gedachten gehaald. De politie komt haar belangrijk nieuws vertellen over haar overleden moeder en zusje Gretl. Met dit nieuws keren de gedachten van Liesl terug 80 jaar in de tijd en vertelt ze haar verhaal.

Liesl en haar tweelingzus Gretl wonen samen met hun oudere broer en ouders in Duitsland. Ze groeien op tussen de beschermde muren van de bakkerij van hun ouders. Liesl en Gretl zijn twee handen op één buik en zijn onafscheidelijk. Gretl is geestelijk gehandicapt en kan haar niet goed verstaanbaar maken. Maar Liesl en Gretl spreken hun eigen taaltje, waar niemand anders iets van begrijpt. En als Gretl pijn voelt of ziek is, voelt Liesl juist hetzelfde. Hun oudere broer Egbert houdt niet van Gretl omdat ze gehandicapt is. Vandaag is het 29 augustus 1929, Liesl en Gretl vieren hun vijfde verjaardag en het gaat er vrolijk aan toe.

Maar in Duitsland zijn Hitler en de nazi’s aan een stevige opmars bezig, Hitler en zijn partij  krijgen meer en meer invloed op de mensen. De mensen geloven dat Hitler hun land weer groot en sterk kan maken en vele jongeren sluiten zich aan bij de Hitlerjeugd. In het nieuwe Duitsland is geen plaats meer voor zieken, gehandicapten en zwakkeren. Hitler wil een Duits zuiver ras, met alleen gezonde mensen.

Op een dag krijgt vader Höss bezoek van Dieter Wechsel, die erg actief is in de Nazi partij.Hij krijgt een aanbod dat hij niet kan weigeren. Maar Wechsel vindt dat omwille van de handicap van Gretl het beter is dat ze naar een psychiatrisch ziekenhuis gaat. Daar kan goed voor haar gezorgd worden en de vader kan zich meer richten op zijn werk. De familie wil dit niet. Maar op een bepaald moment worden ze zo onder druk gezet dat ze geen andere keuze hebben om Gretl te laten opnemen in de Sankt-Pauluskliniek.

Liesl gaat trouw op bezoek bij haar zusje, maar ze voelt dat er iets gaande is in de kliniek. Daar gebeuren vreemde dingen en af en toe verdwijnen er zomaar kinderen. Dan merkt ze dat ze op haar zus experimenten uitvoeren. En er bestaan nog gruwelijkere plannen. Niet alleen voor Gretl maar ook voor haarzelf. Liesl wil haar zus bevrijden, dit kan echter niet zonder gevaar….

‘Zij zijn God niet’ is een verhaal tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog, vertelt vanuit het unieke perspectief van de twee Duitse zusjes, Liesl en Gretl. In de proloog kan je al lezen dat Liesl en Karl de oorlog overleefd hebben.

‘Zij zijn God niet’ is een verhaal waar je stil van wordt. Een verhaal dat je naar de keel grijpt. Je krijgt een beeld hoe het er in het nazi Duitsland aan toe ging.

Er was niet alleen de jodenhaat, maar er was ook geen plaats voor gehandicapten. De experimenten in het boek vermeld, hebben ook echt plaats gevonden. Ook moest iedereen dezelfde mening hebben als de nazi’s, als je niet akkoord ging met de ideeën van de Partij had dit zware gevolgen. De nazi’s waren tot de meest gruwelijke dingen in staat.

Auteur Roger Vanhoeck tekent een wereld van mysterieuze experimenten en geheimen, van liefde en haat, van dweperij en opstand. De gruwelijke dingen er in de oorlog gebeurd zijn, mogen nooit vergeten worden.

‘Zij zijn God niet’ mag niet ontbreken in je boekenkast. Deze pageturner is geschikt voor jongens en meisjes vanaf 12 jaar, maar ook voor volwassenen.

ISBN : 978-94-6234-398-6 - Paperback -  Prijs : € 15,95 - 192 blz. - Uitgeverij : Abimo