Boekrecensie: Ontdekkingsreizigers hoeven niet ver te gaan - Inge Misschaert

Philomena - zeg maar Phil -  is 11 jaar en heeft veel gevoel voor humor. Ze leeft samen met haar gekke gezin in een krakend, gehorig, houten huis aan zee. Haar moeder is journaliste en is vaak op reis voor haar werk. Haar vader ‘papaman’ verandert om de haverklap van baan. Ook Meetje - de tante van Phils moeder - woont bij hen in. Meetje zorgt voor de animo in huis en meestal heeft ze gelijk. Alles wat haar niet zint, noemt ze maboel.

Phil heeft van haar moeder een dagboek gekregen, maar ze is echter niet van plan om een dagboek bij te houden. Phil doopt het dagboek om tot een nachtboek, dat vindt ze veel avontuurlijker. In haar nachtboek gaat ze alleen belangrijke dingen opschrijven. Ze vertelt over haar gekke familie, haar verzamelingen en de belevenissen met haar beste vriendin Charlotte.

Deze zomer komt tante Caroline - de tante van Phils’ moeder - logeren. Zij en haar zoon Lucas brengen donkere wolken met zich mee. Tante Caroline doet niet anders dan wenen en aan Lucas heeft Phil ook niets. En dan is er nog Phils beste vriendin, Charlotte, die opeens alles kinderachtig vindt en in zwijm valt voor jongens. En dan is er nog Anton én Phil probeert een familiegeheim te ontrafelen…Zoals je ziet heeft Phil stof genoeg om over te schrijven in haar nachtboek.

In ‘Ontdekkingsreizigers hoeven niet ver te gaan’ is geschreven door auteur Inge Misschaert. Het verhaal is geschreven in dagboekvorm. Phil schrijft al haar gevoelen, emoties en gebeurtenissen op gezien vanuit haar standpunt. Het verhaal wordt aangevuld met leuke illustraties van Richard Verschraagen. Het is een kwetsbaar boek over opgroeien, prille relaties en familiegeheimen.

Deze thema’s worden op een luchtige en grappige manier gebracht. ‘Ontdekkingsreizigers hoeven niet ver te gaan’  bevat een zeer herkenbaar verhaal dat lekker wegleest en geschikt is voor lezers vanaf 9 jaar.

Inge Misschaert is opgegroeid in Kortrijk en woont nu in Zele. Ze studeerde Germaanse filologie en werkt deeltijds als leerkracht. Daarnaast schrijft ze boeken en verhalen voor diverse leeftijden. Ze won tweemaal de John Flandersprijs voor het beste Vlaamse Filmpje. Het prentenboek Balthazar, de eenzaamste ezel ooit stond op de longlist van de Gouden Uil Jeugd.

Richard Verschraagen is opgegroeid in Utrecht en woont in Kattendijke, Nederland. Hij volgde een lerarenopleiding en een opleiding Toegepaste grafiek. Hij combineert het lesgeven op een basisschool met het illustreren van kinderboeken. Hij illustreerde al een tiental kinderboeken. Het geheim tussen de boeken is bekroond met een White Raven.

ISBN: 9789462911741 - Hardcover - 120 blz. - Prijs: € 15,95 - Uitgeverij: De Eenhoorn