Boekrecensie: In de naam van de vader - Toni Coppers

Misdaadauteur Toni Coppers debuteerde in 2008 met ‘Niets is ooit’, het eerste boek in de reeks rond speurder Liese Meerhout, dat genomineerd werd voor de Hercule Poirotprijs 2008. ‘De Geheime Tuin’, ‘Iris was haar naam’, en ‘Dood Water’ ontvingen een Diamanten Kogelnominatie. Met ‘Dood Water’ won Toni Coppers de Hercule Poirotprijs en werd hij genomineerd voor De Gouden Strop. In 2015 bekroonde het publiek hem met de publieksprijs Hercule Poirot voor ‘De Vleermuismoorden’.

Net als Aspe heeft Toni Coppers ook een misdaadserie op tv, die dit jaar te zien was op VTM onder de titel ‘Coppers’.

In zijn nieuwste misdaadthriller ‘In de naam van de vader’ staat commissaris Liese Meerhout en haar team van de afdeling moordzaken in Antwerpen weer voor een uitdaging. Op een zaterdagnacht begin juni verlaat Isaura, de negentienjarige dochter van de vastgoedmagnaat Dieter de Mey, een exclusief polo-event in Brasschaat en besluit een einde te maken aan haar leven. In diezelfde nacht wordt de weduwnaar Luc Michiels in ware maffiastijl geëxecuteerd. Seppe, het elfjarige zoontje van Michiels, wordt diezelfde nacht door de buren teruggevonden op straat en spreekt sindsdien niet meer.

Al vrij snel komt commissaris Liese Meerhout en haar team erachter dat Michiels een informant was voor de collega’s van de drugssectie. Liese bijt zich vast in de zaak en onderzoekt -tegen de zin van haar oversten- ook de zelfmoord van Isaura de Mey.  Ten huize De Mey treft Liese een compleet ontwricht gezin aan, waar meer dan één geheim de onderlinge relaties verzieken.

De vraag is werd Luc Michiels verraden en hebben beide zaken iets met elkaar te maken? En is Seppe getuige geweest van wat er met zijn vader is gebeurd?

Dit moet Liese Meerhout met haar team uitzoeken. De Antwerpse commissaris  heeft een vermoeden dat er een mol in het politieteam zit. Dan blijkt ook nog dat de drugsbende achter Seppe aan zit. Liese moet nu snel handelen en doet er met haar team alles aan om Seppe veilig te stellen,. Maar niet veel later is hij verdwenen..

‘In de naam van de vader’ is de elfde thriller rond commissaris Liese Meerhout. De boeken uit deze  thrillerreeks kunnen  gerust afzonderlijk van elkaar gelezen worden, maar eens je één boek van Toni Coppers gelezen hebt, wil je meer. Het is fijn voor de lezers dat je de personages doorheen de reeks ziet meegroeien.

In de allernieuwste thriller ‘In de naam van de vader’ ga je als lezer samen met Liese en haar team op zoek naar de waarheid. Het verhaal is filmisch geschreven zodat je precies alles in het echt meebeleeft. Ook de personages zijn mensen van vlees en bloed waar je als lezer sympathie voor voelt. Net zoals we gewoon zijn van Toni heeft hij dit keer weer een verrassend verhaal geschreven dat boeit vanaf de eerste pagina. De spanning wordt stilaan opgebouwd en verslapt op geen enkel moment. Als je denkt het te weten, zaait de auteur twijfel en word je op een verkeerd spoor gezet. Deze thriller, met toch wel een zeer verrassende wending,  doet je op het puntje van je stoel zitten.

Het mag gezegd worden dat Toni Coppers een meester is in het schrijven van misdaadverhalen. Een vlotte schrijfstijl, een realistisch verhaal met aandacht voor details, sympathieke personages en spannend plot, kortom ‘In de naam van de vader’  is een parel van een thriller die u moet gelezen hebben.

Voor de lezers die het boek willen kopen is er goed nieuws. Toni Coppers is vanaf 31 oktober tot en met 11 november aanwezig op de Boekenbeurs. Hij zal dan met veel plezier jouw exemplaar signeren.

ISBN: 9789022333167 - Paperback - 320 blz. - Prijs: € 21,99 - Uitgeverij: Manteau