Boekrecensie: Het Verkeerde Keelgat - Diane Broeckhoven

Diane Broeckhoven werd geboren in Antwerpen, maar woonde vanaf 1970 dertig jaar lang in Nederland. In 2000 keerde ze terug naar haar geboortestad.

Ze heeft drie kinderen en naast het schrijven van boeken werkt zij ook als freelance journaliste. Diane schreef reeds meer dan twintig kinder- en jeugdboeken.In 1980 debuteerde ze met het jeugdboek “Dagboekje van Matthijs”.  Ze heeft ook verschillende literaire prijzen gewonnen, zo won ze met “ Een dood vogeltje” en “Bruin zonder zon” de Boekenleeuw.

In 1998 verscheen haar eerste roman voor volwassenen met als titel “Het verkeerde keelgat”. Daarna volgde “De buitenkant van meneer Jules”, een boek waarmee ze internationaal succes oogstte. Deze roman werd in 17 talen vertaald en er zijn ook verschillende  theaterversies van gemaakt. “Reiskoorts” is een vervolg op dit boek. Al haar werk is in het Duits vertaald en kent een groot succes.

In maart 2016 vierde Diane Broeckhoven haar 70ste verjaardag. Ter ere van deze feestelijke gebeurtenis verscheen een heruitgave van haar debuut voor volwassenen “Het verkeerde keelgat”. Deze roman is gedeeltelijk biografisch.

Het verhaal gaat over Lucie Wijnakker, een vijftigplusser. Lucie is een gescheiden vrouw, ze  heeft een dochter en wordt omringd door veel liefde. Lucie heeft een gezwel op haar stembanden en heeft juist te horen gekregen dat ze een keeloperatie moet ondergaan.  Dat ze door de operatie haar stem zou kunnen verliezen is voor de dokter een bijkomstigheid.

Maar voor Lucie zou dit een ramp betekenen. Zij verdient immers haar brood als voordrachtkunstenares  en geen stem betekent geen werk en geen geld. Lucie heeft twijfels en is bang. In deze moeilijke periode wordt ze ook nog eens geconfronteerd met de menopauze. Ook is ze bitter teleurgesteld over de ontmoedigende reacties van haar geliefden. De meeste steun krijgt ze van haar ex-man Lodewijk.

Na de keeloperatie moet Lucie zwijgen en  gaat ze op vakantie naar het eiland La Gomera. Lucie heeft geen probleem om in stilte te leven en is ook milder geworden. Het communiceren met de eilandbewoners lukt goed en ze wordt met veel liefde omringd. Ze noemen haar “la mujer silenciosa”. Ze ontmoet er Jésus en zijn autistische dochter Paola. Jésus is gewend om met zwijgende mensen om te gaan. Met hem beleeft Lucie een poëtische liefde…

In het verhaal maken we kennis met het hoofdpersonage in de verschillende fases van haar leven: Lucie als wifty , getrouwde vrouw, moeder, minnares en als klein Lucieke.  Klein Lucieke herinnert haar aan haar kindertijd toen ze op de nonnenschool ook niet kon en wilde praten.

De personages in het boek zijn zo echt weergegeven dat ze tot leven komen. Ieder personage heeft zijn eigen karakter en persoonlijkheid. Ze zijn zo levensecht weergegeven dat je als lezer in de hoofden van de personages kruipt. Ook de herinneringen van  klein Lucieke zijn op een fantastische manier weergegeven. De poëzie die doorheen het verhaal zit verweven, geeft een meerwaarde.

Deze roman  is een echte vrouwenroman en  is zo prachtig beschreven dat het mij  deed terugdenken aan mijn eigen kindertijd. Ook herkenbare situaties waarmee elke wifty mee worstelt komen aan bod.

“Het verkeerde keelgat” is een vlot geschreven en  intrigerende roman over zwijgen en praten, over communicatie met of zonder woorden, maar ook over minnaars, moeders en dochters.  Deze roman is geschikt voor vrouwen van alle leeftijden.

Voor de fans van Diane Broekhoven is er goed nieuws. Binnenkort verschijnt “Wat vooraf ging”, een openhartige roman en biografie over haar moeder én van zichzelf. Ik kijk er alvast al naar uit!

ISBN: 9789460014413 - Paperback - 143 blz. - Prijs: € 12,50 - Uitgeverij:  Vrijdag