Boekrecensie: Het Geluid van de Stilte - Filip Plompen

Filip Plompen is wijnadviseur bij Colruyt en volgt een opleiding Toegepaste Psychologie via afstandsonderwijs. Naast fietsen en marathons lopen is schrijven zijn passie. Wat in 2010 begon als een impulsieve daad groeide uit tot een droom en een waar project.

Dit jaar verscheen bij Beefcake Publishing zijn debuut ‘Het Geluid Van De Stilte’.

‘Het Geluid Van De Stilte’ gaat over een zeventienjarig meisje, Nick. Haar zorgeloze leventje stopte vijf jaar geleden toen haar ouders scheidden. De zomervakantie loopt op zijn laatste benen en het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Voor het begin van het nieuwe schooljaar organiseert de school een kennismakingsreceptie in een jeugdcafé. Nick, die nieuw is op school, wordt hierop uitgenodigd en heeft er zin in. Ze maakt zich mooi en gaat met volle moed naar het feest. Maar onderweg komt ze in botsing met Jorg. Dit is voor Nick het begin van alle ellende, want Jorg is een echte pester.

Op school maakt Jorg haar leven zuur. Gelukkig kan ze nog rekenen op haar vriendin Kat, die haar zoveel mogelijk probeert te steunen. Nick is ook lid van een theatergezelschap waar ze de rol van het personage ‘Alleentje’- iemand die nergens bijhoort- speelt. Nick herkent zichzelf helemaal in haar rol. Na een gebeurtenis met een klasgenoot van Kat bedenken Nick en Kat een plan om het pesten tegen te gaan.

Nick ontmoet Simon en wordt op slag verliefd op hem. Simon is bevriend met haar pesters Jorg en Dave. Sinds ze Simon kent wordt ze niet meer gepest. Opeens hoort ze erbij en wordt samen met Simon uitgenodigd op de verjaardagfuif van Jorg. Eerst twijfelt Nick om naar de fuif te gaan, maar ze beslist om toch te gaan.

Het belooft de avond van haar leven te worden, maar op een feestje ontstaat er een woordenwisseling, waarna Simon, Jorg en Dave gaan wandelen. Na een paar uur strompelen Jorg en Dave binnen, maar van Simon ontbreekt elk spoor. Jorg en Dave hebben een woordenwisseling waarbij de verwijten door de lucht vliegen.

Maar waar is Simon? Nick en de anderen gaan op zoek naar hem. Gaan ze hem vinden? En wat is er gebeurd?

‘Het Geluid Van De Stilte’ is een verhaal over actuele onderwerpen zoals pesten en comazuipen, maar ook over vriendschap, verliefdheid,verbroken relaties en dromen.

Het verhaal speelt zich af in Antwerpen en begint met een proloog over de verdwijning van Simon. Dan begint het verhaal dat geschreven vanuit het standpunt van Nick. Het is geschreven in een soort dagboek dat begint op 23 augustus en eindigt op 20 juni. Door het gebruik van deze schrijfstijl kruip je als lezer echt in de huid van Nick en kan je je perfect inleven in haar gevoelens.

‘Het Geluid Van De Stilte’ is een prachtig debuut van Filip Plompen waar je stil van wordt. Het bevat alle ingrediënten van een goed boek : een goed geschreven en pakkend verhaal met een dosis spanning en een vleugje humor, realistische personages en een heel onverwacht einde. Kortom een verhaal dat je in één ruk uitleest.

Pesten is spijtig genoeg iets wat altijd al bestaan heeft en komt overal voor: op school, op de werkvloer, in verenigingen,.....   Pesters en hun meelopers beseffen niet wat ze aanrichten door hun pestgedrag. Pesten kan grote gevolgen met zich meebrengen, want iemand die gepest geweest is heeft levenslang wonden die nooit zullen genezen. Ongetwijfeld zal iedere lezer zichzelf herkennen in dit verhaal.

‘Het Geluid van de Stilte’ is een echte aanrader en zou verplichtte leeslectuur moeten zijn. Dit is een leerzaam boek voor zowel jongeren als voor leraars, begeleiders en directie. Want tot op de dag van vandaag worden er in scholen niet veel maatregelen genomen tegen pesten. De ogen worden gesloten en iemand die gepest wordt staat zwak en blijft alleen achter terwijl koning pester zijn gangetje blijft gaan. Hopelijk vinden de pesters hun verstand en houdt het pesten op. Want pesten is voor niets nodig. De wereld zou er zonder pesten een heel stuk mooier uitzien.

Dit Young Adult boek is een must-have voor iedereen, zowel voor jongeren als voor volwassenen.

Een mooi cadeautje voor onder de kerstboom!

ISBN : 978 949 114422 6 - Paperback - Prijs: € 20,00 - Uitgeverij : Beefcake Publishing