Boekrecensie: Dikke Freddy aan Zee - Erik Vlaminck

Erik Vlaminck (1954) is één van de belangrijkste Vlaamse schrijvers. Zijn roman ‘Brandlucht’ stond op de longlist van de Libris- en de AKOliteratuurprijs en verscheen in het Engels.

Als theatermaker creeerde Erik diverse succesvolle stukken zoals ‘Miranda van Frituur Miranda’, dat ook in boekvorm is verschenen. Begin 2016 verscheen zijn nieuwste roman ‘De Zwarte Brug’ die bij het publiek zeer lovend ontvangen werd.

Dikke Freddy is nu bijna vijfentwintig jaar het hoofdpersonage in de columns van Erik Vlaminck. De thuisbasis van de column ‘Brieven van Dikke Freddy’ is het webplatform ‘Sociaal.net’. Bij uitgeverij Vrijdag verscheen een bundeling van deze columns ‘Dikke Freddy aan zee’.

Freddy De Meester, beter gekend als Dikke Freddy is alleenstaand ,heeft in zijn leven al heel wat miserie gekend en leeft in de marginaliteit. Een groot deel van zijn leven heeft hij in Antwerpen doorgebracht. Hij staat op alle mogelijke lijsten voor een sociale woning, maar het lukt voor Dikke Freddy maar niet om eentje te bemachtigen. Omdat hij in Antwerpen ‘uitgeprocedeerd’ is, besluit hij om naar Knokke te verhuizen. Want naar het schijnt is Knokke een stad waar een mens nog hogerop kan komen. Freddy vertrekt vol goede moed naar zijn nieuwe woonplaats, maar belandt na een discussie met de treinbegeleider in Oostende, zijn geboortestad.

In Oostende gaat Dikke Freddy aan de slag als ‘chroniquer de mer’ bij Theater Aan Zee en hij voelt zich vlug thuis in de Koningin der Badsteden. Want hier is hij immers geboren en kan naar eigen zeggen de ‘inwijkelingen’ nog heel wat bijleren. Net zoals hij deed in Antwerpen, schrijft hij nu ook brieven aan de politici. In zijn brieven doet hij zijn beklag over kleine en grote misstanden die hij ziet in Oostende.

Hij lucht zijn hart en doet in zijn brieven onder andere zijn beklag over de verzinkbare toiletten, die hij plascenseurs noemt, sprekende vuilnisbakken, de stielgeheimen van de Poolse bouwvakkers, zijn collega’s daklozen en over de politiekers die meer in café Cour zitten dan in het parlement. Dikke Freddy spuwt niet alleen kritiek, maar je kan van hem ook heel wat bijleren o.a. hoe je een brief gratis verstuurt.

Met de ‘Brieven van Dikke Freddy’ haalt Erik Vlaminck zijn inspiratie uit het echte leven. De auteur heeft met daklozen gewerkt en heeft nog steeds een vaste groep daklozen waar hij zijn brieven aan voorleest.

Het personage dikke Freddy bestaat niet echt, maar hij is zo levendig weergegeven in de brieven dat je als lezer daaraan begint te twijfelen. In de brieven die hij schrijft neemt hij geen blad voor de mond, politici worden bij naam genoemd en zijn brieven zijn kritisch en soms ook hilarisch. De brieven van ’Dikke Freddy aan Zee’ is ideaal leesvoer voor een leuke en ontspannende namiddag en zullen geen enkele lezer onberoerd laten.

Ben je ook benieuwd wat Dikke Freddy te zeggen heeft en hoe hij aan zijn bijnaam komt? Lees dan zeker dit boekje vol knotsgekke verhalen!

ISBN: 9789460014567 -Paperback - 88 blz. - Prijs:  12,50 - Uitgeverij: Vrijdag