Boekrecensie: Depressief? Loser! - Riadh Bahri

“Ik heb een depressie gehad. Ik ben maar één van die vele duizenden jongeren in Vlaanderen die ermee te maken krijgt. Ik ben maar één van die vele miljoenen wereldwijd. Het zijn maar cijfers, en cijfers zijn anoniem. Cijfers zeggen alles en niks, maar vooral niks. En dat was ik beu toen ik zelf één van die cijfertjes werd. Toen ik merkte dat ik zelf bij die groep zat. En niet bij die anderen die schijnbaar probleemloos door het leven wandelen. Ik had nochtans alles om gelukkig te zijn toen het fout begon te lopen”, aldus VRT-journalist Riadh Bahri.

In juni 2015 werd in de tv-uitzending van ‘Koppen’ een reportage ‘Jong en depressief’ uitgezonden, waarin de 26-jarige Riadh Bahri openhartig vertelt over zijn depressie, zijn 'zwarte hond’ zoals hij het noemt. Deze reportage liet niemand onberoerd en vele monden vielen open van verbazing. Hij, een jongeman in de fleur van zijn leven, een succesvol TV-gezicht, leuk huis, lieve vrienden, depressief? En waarom wist de buitenwereld daar niets van?

Riadh Bahri is niet de enige met een depressie. Eén op vijf jongeren kampt met psychische problemen. Omdat een depressie voor ‘losers’ is en omdat het taboe nog altijd heerst, heeft Riadh Bahri dit boek geschreven. Met ‘Depressief? Loser!’ wil hij dit taboe doorbreken.

Riadh vertelt zijn eigen verhaal in de vorm van een dagboek, dat hij bijhield tijdens zijn depressie. Hij vertelt openhartig over zijn gevoelens, zijn ouders, zijn zus die veel te vroeg overleden is en welke invloed dit op hem had en zijn stukgelopen relatie. Na meer een jaar gaat het beter met Riadh, hij is intussen weer aan het werk. Zijn ‘zwarte hond’ is er nog steeds maar Riadh heeft hem intussen voldoende opgevoed en loopt nu aan een leidband.

In ‘Depressief? Loser!’ vertelt Riadh niet alleen zijn verhaal, maar ook het verhaal van vijf andere jongeren, die eveneens met een depressie te maken kregen.

Riadh wil ook hun verhaal vertellen, omdat het moet verteld worden. Want tot op de dag van vandaag worden mensen die kampen met een depressie nog altijd niet begrepen door de omgeving. ’ Dat kan toch niet’, ‘overdrijf je niet’ en ‘het zal wel overgaan’, zijn maar een paar van reacties die depressieve mensen te horen krijgen. Zelfs jarenlange vriendschappen kunnen in één klap voorbij zijn. En dit is hard, want zelf denk je dat je nooit meer gelukkig kan worden.

Met ‘Depressief? Loser! doorbreekt Riadh het taboe dat er heerst rond depressies

Zes Vlaamse jongeren, met elk hun eigen dromen en ambities. Elk met hun eigen demonen die één ding gemeen hebben: ze zijn de taboes en clichés beu. Riadh, Bram, Sophie, Johan, Steph en Yousra vertellen openhartig  wat een depressie doet met hun  leven. Over hoe diep ze gevallen zijn, maar ook over de hoop die ze nog steeds hebben.

Dit boek kan ook een houvast  betekenen voor mensen die kampen met een depressie, maar ook voor hun omgeving is het een groot hulpmiddel. Want een depressie heeft zowel een impact op het leven van de depressieve persoon als op zijn omgeving. Dit boek doet je begrijpen wat een depressieve persoon denkt en voelt, zodat je het beter kan begrijpen en helpen.

Deze beklijvende verhalen over depressie, hoop en liefde zullen je niet onberoerd laten. Zes  sterke mensen vertellen hun verhaal, over keihard vallen en weer opstaan. Hier wordt je als lezer stil van. Eén voor één zullen de verhalen je raken, zal je af en toe een traantje moeten wegpinken en blijven nog lang nazinderen in je hoofd.

Dit boek moet iedereen gelezen hebben, zodat het taboe rond depressies voorgoed in de doofpot verdwijnt. Daarom raden wij u dit boek ‘Depressief? Loser! ten zeerste aan!

ISBN: 9789089315793 - Paperback - 192 blz. -  Prijs: € 19,95 - Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts