Boekrecensie: De Fouten - Herman Brusselmans

Herman Brusselmans heeft het manuscript in handen gekregen van ‘HB, de jonge jaren’ van Johannes Huyghe. Deze onbekende auteur wil binnenkort een ongeautoriseerde biografie van de jeugdjaren van Brusselmans uitbrengen, maar na het lezen van het manuscript komt Herman Brusselmans tot de vaststelling dat het boek vol fouten en onwaarheden staat. Herman gaat in deze roman de fouten van Huyghe verbeteren.

En er staan veel fouten in het manuscript. Brusselmans verbetert meer dan 30 onwaarheden, In ‘HB, de jonge jaren’ staan fouten zoals ‘’ De jonge Herman Brusselmans speelde rechtsachter bij voetbalclub Robur Moerzeke’, ‘Op driejarige leeftijd viel Herman Brusselmans van z’n paard en brak een stuit’, Op de lagere school was de beste vriend van Herman Brusselmans Patrick De Beuckelaere’ en ‘Op de middelbare school begon Herman Brusselmans een relatie met de dochter van de leraar Engels’. Leugens, onzin en laster, althans toch volgens de Oost-Vlaamse schrijver, dichter en collumnist.

‘De Fouten’ is opnieuw een geslaagde roman van Brusselmans. De aandachtige lezer zal meteen de eerste fout op de cover van het boek ontdekken. ‘De Fouten’ is dus een parodie op de biografie over Herman Brusselmans. Een roman vol feiten, waarheden en fictie, uit het verleden en het heden, met de nodige details en humor geschreven zoals alleen Brusselmans dat kan.

Brusselmans is een schrijver waarvan je houdt of niet. Ik vind het steeds weer een plezier om zijn romans te lezen. ‘De Fouten’ is dan ook een must-read voor de vele fans van Brusselmans!

ISBN: 9789044631128 - Hardcover - 246 blz. - Prijs: € 18,95 - Uitgeverij:  Prometheus